Hoe een hoge positie in Google de ondernemer kan helpen

Hoe een hoge positie in Google de ondernemer helpt

De ondernemer wil zoveel mogelijk klanten binnenhalen. Hoe kan dit beter bereikt worden dan door met de bedrijfswebsite een hoge positie in Google behalen? Gratis bezoekers die geïnteresseerd zijn in het product of de dienst; de website neemt de verkooppraatjes van de ondernemer over.

 

Na het lezen van dit artikel weet u wat een hoge positie in Google voor u betekent en hoe u dit kunt bereiken. Daarnaast leest u interessante feiten over de werking van de grootste zoekmachine ter wereld.

 

Zoekers versus bezoekers

We maken op het internet onderscheid tussen zoekers en bezoekers. Laten we eerst eens kijken naar de term zoekers, dat staat voor het aantal mensen dat zoekt naar een bepaald product, bijzondere dienst of een onderwerp. Om dit te achterhalen hebben we een klein onderzoek uitgevoerd.

 

Aantal mensen dat maandelijks deze exacte woorden in Google intypt (gefilterd op Nederland en België met de Nederlandse taal):

 

  • ‘Accountant’ 10.000 tot 100.000
  • ‘Boekhouder Venlo’ 10 tot 100
  • ‘Smartphone kopen’ 1000 tot 10.000
  • ‘Donald Trump’ 100.000 tot 1 miljoen

 

Het aantal zoekers speelt een belangrijke rol bij het aantal bezoekers dat een website uiteindelijk ontvangt.

Het aantal bezoekers of gebruikers zijn de mensen die daadwerkelijk een website bezoeken, of dit nu gedurende 1 seconden of 10 minuten is.

Hoe een toppositie in Google kan helpen

Meer dan 90% van alle internetgebruikers zoekt via zoekmachinegigant Google. Een hoge positie in Google draagt bij aan meer websitebezoekers. Staat een website binnen de zoekresultaten op positie 1, dan kan deze rekenen op een doorklikpercentage van gemiddeld 35%. Ruim 17% van de zoekers klikt op het tweede zoekresultaat, de derde positie ontvangt gemiddeld 11% van de zoekers. Minder dan 1% van alle zoekers bekijkt de tweede pagina van de zoekresultaten.

Een hoge positie in Google draagt zeker bij aan meer websitebezoekers. Toch is het belangrijk om deze hoge positie met de juiste zoekwoorden te behalen.

Bepalen van de zoekwoorden

Is het moeilijk om de juiste zoekwoorden te bepalen? Een voorbeeld uit de praktijk:

 

Een timmerman wil het liefst met het zoekwoord ‘timmerman’ op positie 1 in Google staan. Omdat hij gevestigd is in Amsterdam, mag ook het zoekwoord ‘timmerman Amsterdam’ bovenaan komen te staan.

 

Heeft de timmerman er iets aan om op het hoge nummer 1 te staan met het zoekwoord ‘lokale politie’? Niet echt, dit heeft niks met de diensten van de timmerman te maken. Bovendien kan dit uiteindelijk tot een daling in de ranking leiden: Google zet vraagtekens bij de serieusheid van de website. Het een vult tenslotte het ander aan.

Hoe slim is Google?

Google is heel slim, slimmer dan wij kunnen bedenken. De geheime formule bepaalt welke zoekresultaten als eerste worden getoond. Opvallend is dat iedere zoeker andere zoekresultaten krijgt voorgeschoteld:

Jan typt in: ‘goedkope boekhouder’ en ziet boekhouder Jansen op positie 1 staan. Henk typt exact hetzelfde in, toch ziet hij boekhoudkantoor Amsterdam op nummer 1. Hieruit blijkt al dat Google met veel meer rekening houdt dan wij denken. Henk woont namelijk in Amsterdam, aan de hand van zijn locatie concludeert Google dat het zoekresultaat boekhoudkantoor Amsterdam beter aansluit bij zijn wensen. Jan heeft zijn locatie uitstaan en krijgt daarom het meest relevante resultaat op zijn zoekopdracht te zien.

Maria is helemaal fan van Wikipedia en leest dagelijks veel artikelen via deze website. Zij zoekt ook op ‘goedkope boekhouder’ en ziet de pagina boekhouder van Wikipedia op positie 1 verschijnen. Google heeft onthouden dat Maria verliefd is op Wikipedia en speelt hier handig op in.

 

De belofte op een nummer 1 positie in Google

Hoe zit het met (marketing)bureaus die een nummer 1 positie in Google beloven? De ondernemer loopt hier warm voor: het klinkt te mooi om waar te zijn. De waarheid is dat dit ook écht te mooi is om waar te zijn. Google houdt rekening met de locatie van de zoeker, de zoekgeschiedenis en het apparaat dat gebruikt wordt. De nummer 1 positie komt hiermee niet vast te staan.

Er zijn ruim 6000 boekhouders in Nederland. Deze willen allemaal op positie 1 staan met het zoekwoord ‘goedkope boekhouder’. Toch kan er slechts één de winnaar zijn. Dat is de website die het best aansluit bij het gevraagde, zowel op het gebied van kwaliteit als kwantiteit.

Hoe wij zelf scoren in Google zoekresultaten

Om alles te verduidelijken hebben we onze 25 meest gezochte zoekwoorden op een rijtje gezet. Zoekwoorden kunnen bestaan uit 1 woord of een combinatie van meerdere woorden. Onze resultaten zagen er in september 2017 als volgt uit:

25 zoekwoorden (lees ook: combinaties)

  • Nummer 1 positie: 4 zoekwoorden
  • Nummer 2 positie: 4 zoekwoorden
  • Nummer 3 positie: 2 zoekwoorden
  • Nummer 4 positie: 3 zoekwoorden
  • Nummer 5 positie: 3 zoekwoorden
  • Nr 6 tot en met 10 positie: 2 zoekwoorden
  • Vanaf positie nummer 10: 7 zoekwoorden

 

Ruim 64% van onze populaire zoekwoorden bemachtigen een top 5 positie. Betekent dit dat de andere zoekwoorden slecht zijn? Niet per definitie. Hoewel ze een stuk lager scoren in de zoekresultaten, kunnen deze artikelen andere artikelen wel versterken. Dit heeft weer te maken met interne linkjes of het verwijzen naar andere artikelen.

Content is de koning van de website

Content is King, een veelgehoorde uitspraak binnen de online marketing. Het lijkt een dooddoener, toch is het veel meer dan dat. We moeten concluderen dat content een grote rol speelt, het lijkt een belangrijke rankingsfactor. Onze hoge posities hebben we behaald met het schrijven van relevante artikelen. Zaken als linkbuilding, adverteren of andere seotechnieken hebben we achterwege gelaten.

Maandelijks ontvangen we een mooi aantal gratis bezoekers, die geïnteresseerd zijn in de diensten van de tekstschrijver of copywriter. Kijk, daar gaat uw ondernemershart sneller van kloppen.

"Bianca Walraven heeft meer dan 10 jaar ervaring op het gebied van tekstschrijven,

copywriting, afnemen van interviews en persvoorlichting"

Wist u:

Dat Google niet alleen kijkt naar het aantal websitebezoekers, maar ook de tijd die bezoekers op de website besteden?

 

Dat u onze positie binnen de zoekresultaten heeft versterkt door dit gehele artikel te lezen? Als dank hiervoor ontvangt u €10 korting op uw eerste factuur (bij een minimaal bestedingsbedrag van €20). Vraag bij uw aanmelding om deze korting, dan verwerken we deze op de factuur. Info@biancawalraven.nl.

Wist u ook:

Dat wij geen nummer 1 positie in Google garanderen? Dit scheelt weer in de aankoop van een hoop gebakken lucht.

 

Dat we wel teksten van een uitstekende kwaliteit leveren? Teksten die echt gelezen worden, van A tot Z. Of van begin tot eind, het is maar net wat u wilt horen.

Bianca Walraven

 

"Toen spelen spellen werd"

Over deze site

 

 

Blogs

Contact

info@biancawalraven.nl

Telefoon: 0031(0)6 38 98 32 67

KvK: 66547652