Bedrijfsnieuws: negatieve reacties wekken meer vertrouwen

Ondernemersnieuws: negatieve reacties wekken meer vertrouwen

Veel bedrijven zullen er niet aan beginnen: het opzoeken van negatieve reacties. Juist daarom zijn ze huiverig voor het gebruik van social media. Toch kunnen negatieve reacties juist positief doorwerken voor bedrijven. We namen zelf de proef op de som en wat bleek: we kregen niet alleen meer websitebezoekers, ook hadden we een hogere conversie.

 

Durf je kwetsbaar op te stellen

Steeds vaker kom je fakenieuws tegen. Een groeiend probleem, want het schaadt het vertrouwen in journalisten en media. Ondanks vele waarschuwingen richting de consument, blijft deze het fakenieuws geloven. We besloten niet alleen fakenieuws onder de aandacht te brengen, maar tegelijkertijd ook ons bedrijf kwetsbaar op te stellen.

 

We publiceerden een bericht over de nieuwe zonbelasting in Nederland: tuinen op het zuiden zouden tot 400 euro per jaar gaan betalen. Dit bericht verspreidden we over twee alinea’s, waaronder al snel de echte boodschap volgde: "dit is nepnieuws". Vervolgens bespraken we wat nepnieuws is en hoe dit herkend kan worden.

 

Negatieve reacties versus nieuwe klanten

Niet iedereen was even gecharmeerd van ons bericht. Dit waren de mensen die alleen de kop of de eerste alinea lazen. Of mensen die het hele bericht niet konden waarderen. Er kwamen zelfs een aantal negatieve reacties binnen.

 

Negatief leidt tot positief. We merkten dat mensen meerdere pagina’s op onze website bezochten, natuurlijk om te kijken of ons bericht wel echt was. Hiermee bleven bezoekers langer op de site. Al deze zaken worden door Google gemeten, waarmee de zoekmachine concludeert: mensen zijn geïnteresseerd in deze website. Dit leidt tot een hogere ranking in de zoekresultaten, met als gevolg meer nieuwe bezoekers (en klanten).

 

Maar er is meer: de doorsnee mens denkt verder dan het negatief bericht. In ons geval werkte dat als volgt: we schreven een nepbericht dat zo echt leek, dat honderden mensen erin trapten. Als bedrijf of webwinkel wil je teksten op je website die aanspreken. Waar vind je die beter dan bij een tekstschrijver die zoveel mensen weet te overtuigen? Op dit punt kregen we juist enthousiaste reacties.

 

Een bedrijf is geen bedrijf zonder negatieve reacties

Recensies zijn welkom wanneer ze positief zijn. Toch zijn alleen positieve recensies juist slecht voor een bedrijf: bijna 95 procent van alle consumenten wantrouwen dit soort bedrijven. Wanneer er een aantal slechte recensies tussen staan, heeft een veel groter percentage wel vertrouwen in het bedrijf.

 

Hoe omgaan met negativiteit?

Het is natuurlijk niet de bedoeling om massaal fakenieuws te gaan plaatsen. Ons bericht was juist bedoeld om mensen bewust te maken van fakenieuws. Onze boodschap was duidelijk, daarom hebben we het bericht verwijderd. Een andere website heeft ons bericht overgekocht: ook dat is zaken doen.

 

Negatieve reviews zijn nooit leuk, toch zijn ze leerzaam. Een bedrijf kan hierop inspringen door te reageren en voor een oplossing te zorgen. Zien anderen dat het bedrijf reageert, dan geeft dit meer vertrouwen: het bedrijf is bereid problemen op te lossen. Is het probleem daadwerkelijk opgelost? Vraag de klant om ook hiervan een review te schrijven.

 

Is een klant onredelijk of erop uit om het bedrijf in een kwaad daglicht te stellen? Reageer dan niet meer of verwijder de review. Negatieve aandacht is ook aandacht, en sommigen schreeuwen hierom. Een ontevreden klant zal vanzelf verdwijnen wanneer het bedrijf niet (meer) reageert. Blijf verder altijd vriendelijk en beantwoord vragen op een correcte manier.

Bianca Walraven

 

"Toen spelen spellen werd"

Over deze site

 

 

Blogs

Contact

info@biancawalraven.nl

Telefoon: 0031(0)6 38 98 32 67

KvK: 66547652