Verschil tussen tekstschrijver en copywriter

Het verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver

 

Zowel een copywriter als een tekstschrijver schrijven beiden teksten. Toch is er een wezenlijk verschil tussen deze twee beroepen. Een copywriter kan ook een tekstschrijver zijn, maar een tekstschrijver is zelden een copywriter. Waar zit hier het verschil in?

 

Iedereen kan zich tekstschrijver noemen

Tekstschrijvers kunt u overal terugvinden. Wat is een tekstschrijver precies? Iemand die een persoonlijke blog bijhoudt is nog niet per definitie een tekstschrijver. Een tekstschrijver levert netjes geformuleeerde en foutloze teksten aan voor uw website, webshop, tijdschrift, brochure of folder. Het maakt hierbij niet uit of het om een zakelijke of particuliere klant gaat: de tekstschrijver moet van alle markten thuis zijn.

 

De tekstschrijver verricht vooraf research over het onderwerp. Naast het schrijven van de tekst is corrigeren en bijstellen vaak nodig. De tekstschrijver weet veel of alles over SEO en zoekwoorden of sleutelwoorden, zoekwoordendichtheid en de doelgroep. De tekstschrijver werkt volgens een briefing en overlegt met de klant.

 

In Nederland zijn er duizenden tekstschrijvers te vinden. De meeste werken online. Een aantal werkt bij een tekstbureau of is freelancer / ZZP'er. Niet elke tekstschrijver levert dezelfde kwaliteit teksten. Dit hangt mede af van de kennis, ervaring en opleiding. Ook creativiteit speelt hierin een grote rol.

 

De copywriter heeft kennis van de reclamewereld

De reclamewereld is erg groot. Dit betreft niet alleen marketingcommunicatie maar ook marketingonderzoek. Er zijn veel verschillende vormen van reclame waaronder webvertising (adverteren op internet), buitenreclame, printmedia, radio en televisie. Daarnaast zijn er verschillende vormen van communiceren waaronder corporate advertising, arbeidsmarktcommunicatie en ideële reclame.

 

De copywriter werkt vaak samen met een art director. De art director zorgt voor het beeld, de copywriter voor de bijbehorende tekst. De copywriter werkt net als de tekstschrijver volgens een briefing. Er wordt een eerste opzet van de reclamecampagne gemaakt. Hierbij is het belangrijk dat een copywriter zich verdiept in het bedrijf en de concurrentie. Ook de doelgroep moet duidelijk zijn. De eerste opzet wordt een concept genoemd. Wanneer dit concept goed is dan wordt het verder uitgewerkt. Hierdoor ontstaat er uiteindelijk een reclamecampagne. De copywriter is vaak nauw betrokken bij de uitvoering van deze reclamecampagne.

Daar waar iedereen zich tekstschrijver kan noemen, zal een copywriter vaak een gedegen vakopleiding hebben gehad. Creativiteit speelt bij de copywriter een nog grotere rol dan bij de tekstschrijver. Bovendien moet de copywriter een ruime dosis inzicht en doorzettingsvermogen hebben. De copywriter kan goed communiceren, is visueel goed ingesteld en heeft een uitstekend taalgevoel. De copywriter is vaak werkzaam bij een communicatiebureau, reclamebureau of tekstbureau. Ook kan deze werkzaam zijn als ZZP'er of freelancer. Kortom: voor reclame en advertentieteksten zit u bij de copywriter goed.

 

Een tekstschrijver of een copywriter inhuren

Weet u niet of u een tekstschrijver of een copywriter in moet huren? Onderstaande voorbeelden kunnen u wellicht helpen.

Tekstschrijver

Copywriter

Productbeschrijvingen voor uw webshop

Een reclamecampagne

Persoonlijke website met verhalen

Een slogan of slagzin

Handleiding voor een product

Ideële reclame, gericht naar burgers en bedrijven

Beschrijving van uw dienst(en)

Corporate Advertising, gericht naar alle stakeholders

Informatieve tekst voor een website, brochure of folder

Arbeidsmarktcommunicatie, gericht naar potentiële werknemers

SEO teksten die relevant zijn aan een zoekopdracht

Een commerciële boodschap via internet, printmedia, buitenreclame, radio en televisie of andere media

Vertalingen

Advies omtrent adverteren

Meta title en Meta description

Marketingonderzoek betreffende de doelgroep

Niet elke tekstschrijver of copywriter vervult alle bovenstaande taken. Informeer daarom altijd vooraf wat de tekstschrijver of copywriter voor u kan betekenen. Als ervaren tekstschrijver en copywriter help ik u op verschillende gebieden. Neem gerust contact op.

Bianca Walraven

 

"Toen spelen spellen werd"

Over deze site

 

 

Blogs

Contact

info@biancawalraven.nl

Telefoon: 0031(0)6 38 98 32 67

KvK: 66547652